Otsikko
POIKIKO LAPUAN PATRUUNATEHTAAN RÄJÄHDYS SYYTTEITÄ VAI MITEN SIITÄ UUTISOITIIN

Kysytty

POIKIKO LAPUAN PATRUUNATEHTAAN RÄJÄHDYS SYYTTEITÄ VAI MITEN SIITÄ UUTISOITIIN

Vastaus

Vastattu

Lapuan räjähdyksen jälkeen tehtaan johtoa syytettiin oikeudessa kuoleman ja vamman tuottamuksesta sekä työturvallisuusmääräysten rikkomisesta. Lapuan käräjäoikeus tuomitsi vuonna 1979 räjähdystehtaan toimitujohtajan sakkoihin, koska räjähdystehtaan lataamon seinällä ei ollut kirjallisia ohjeita, joissa työntekijöitä olisi ohjeistettu ruudin käsittelyyn. Kyse oli siis turvallisuusmääräysten laiminöyönnistä. Päätöksestä valitettiin ja lopulta Vaasan hovioikeus antoi asiasta uuden tuomion vuonna 1982.  Hovioikeus tuomitsi neljä tehtaan johtavaa työntekijää sakkoihin työturvallisuusmääräysten rikkomisesta. Tämän päätöksen korkein oikeus kumosi vuonna 1982. Kuoleman ja vamman tuottamuksesta ei mikään oikeusaste tehtaan johtoa tuominnunt.

Räjähdyksen jälkeen laadittiin myös onnettomuustutkinta. Lähteenä olevan Yleisradion artikkelin lopussa on linkki tutkintalautakunnan raporttiin.

Lähteet:

https://seura.fi/ilmiot/tarinat/lapuan-patruunatehtaan-rajahdys-jarkytti-kevaalla-1976-matti-pouhula-selvisi-onnettomuudesta/

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/12/lapuan-patruunatehtaan-rajahdys-jatti-jalkeensa-surun