Otsikko
Poikani lainasi 5-vuotiaana jonkun hirviö-kirjan kirjastoautosta (Hki), kun Pasilan kirjasto oli remontissa, v. 2005. Nyt tämä ko. kirja on "hukassa". Kirja…

Kysytty

Poikani lainasi 5-vuotiaana jonkun hirviö-kirjan kirjastoautosta (Hki), kun Pasilan kirjasto oli remontissa, v. 2005. Nyt tämä ko. kirja on "hukassa".

Kirja on ehkä hieman pelottava, siinä on sinistä tai vihreää kannessa ja ehkä yö. Se on kuvakirja, jossa on kuitenkin myös tekstiä.

Olemme yrittäneet etsiä sitä omasta kirjastostamme henk.kunnan avustuksella, mutta koska nimeä saati tekijää ei ole muistissa, niin tulos on ollut heikko. Myöskään kirjakaupoissa ei ole tärpännyt.

Kirjan nimi ei ole Hirviöt tai Me hirviöt ja ihan varmaa ei ole onko kirjan nimessä hirviö-sanaa.

Ainoa mikä on varmaa on se, että se lainattiin Hgissä kirjastoautosta ja silloin oli siis Pasilan kirjasto remontissa...

Onkohan tätä kirjaa mahdollista jotenkin löytää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-aineistohaulla haettaessa hakusanoilla kuvakirjat, hirviöt ja rajattaessa hakutulos suomenkielisiin ennen vuotta 2006 ilmestyneisiin kirjoihin saadaan 38 viitettä.

Vuonna 2005 ilmestyi (2.p., WSOY) Katri Kirkkopellon kuvittama ja Suna Vuoren kirjoittama kuvakirja Hirveää, parkaisi hirviö. Tässä kirjassa hirviölapsi herää yöllä painajaiseen, jossa tuntee koko olemassolonsa uhatuksi. Asiasta keskustellaan yhdessä hirviövanhempien kanssa. Kirjan kannessa on sininen tausta, ruskea hirviö ja vihreäsiipisiä lepakoita.

Maurice Sendakin Hassut hurjat hirviöt -kirjan kansi on vaalen sinertävä ja siinä on isoja hirviöhahmoja. Kirjassa äiti lähettää illalla riehuneen Max-pojan nukkumaan ilman illallista. Unessaan Max purjehtii veneellään hirviöiden maahan,jossa Maxista tulee hirviöiden kuningas. Tämän kirjan ensimmäinen suomenkielinen painos ilmestyi jo 1970, 4.p. 2001. (Tammi)

Voisiko kyseessä olla jompi kumpi näistä?