Pohjois-Suomen jokien rakentamista varten Suomeen tuotiin sotien jälkeen valtava kaivinkone, joka on nyt jossain varastoituna/museoituna. Ilmeisesti siitä on…

Kysytty

Hei!
Pohjois-Suomen jokien rakentamista varten Suomeen tuotiin sotien jälkeen valtava kaivinkone, joka on nyt jossain varastoituna/museoituna. Ilmeisesti siitä on ollut 10 vuoden sisällä joissakin lehdissä juttuja. En ole löytänyt yhtään artikkelia mistään.
Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pohjois-Pohjanmaan museon Juhani Turpeisen tietojen mukaan kyseinen kaivinkone on hajoitettu. Kauha on jäljellä jossain Iissä jokivarressa. Kaivinkoneen pienoismalli on ilmeisesti Pyhäkosken voimalaitoksella. Juhani Turpeinen aikoi selvittää vielä asiaa. Hänen puhelinnumeronsa museolle 558 47152 tai 050-5689341.

Oulun kaupunginkirjaston aluetietokanta Ostrobotniasta http://www.ouka.fi/kirjasto/ostrobotnia/index.html löytyi kaksi Marion kaivinkonetta koskevaa artikkelia:
- Sipola, Tuula: Marioinin taru päättyy. Pohjolan Voima 1996: 1, s. 21
- Virolainen, Taina: Iin kaivurijätti pistetään matalaksi, Kaleva 9.10.1996