Maksavatko kirjastot kirjoista saman hinnan kuin kuluttaja?

Kysytty

Pohdimme puolisoni kanssa, että maksavatko kirjastot kirjoista saman hinnan kuin kuluttaja. Lähinnä pohdimme asiaa tekijänoikeus- ja kirjailijan rahapussin vinkkelistä. Kuitenkin samaan rahaan kirjan pystyy lukemaan todella moni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että kirjastot maksavat kirjoista vähemmän kuin kuluttajat. Tämä johtuu siitä, että tavallisesti kirjastot kilpailuttavat yrityksen, jonka kanssa tehdään hankintasopimus. Hankintasopimuksen perusteella kirjasto saa tavallisesti tietyn prosenttimääräisen alennuksen kirjavälittäjän hinnoista. Se on tavallisesti edullisempi kuin kuluttajien maksama hinta. Kirjavälittäjälle toiminta taas on kannattavaa pienemmälläkin voitto-osuudella, kun kirjastojen hankinnat ovat suuria. Kirjastot voivat toki ottaa vastaan kirjoja myös lahjoituksina, jolloin kirjasto ei kirjoista maksa mitään.

Hinnasta, jolla kustantaja kirjan myy, neuvottelevat kustantaja ja kirjavälittäjä keskenään. Kirjasto ei siis yleensä neuvottele suoraan kustantajan kanssa hinnasta. Vastaavasti taas kirjailijan osuus myydystä kirjasta on kirjailijan ja kustantajan neuvottelema asia. Tunnetut ja myyvät kirjailijat ovat luonnollisesti vahvemmassa neuvotteluasemassa kuin tuntemattomat esikoiskirjailijat.

Voi olla, että myynti lisääntyisi, mikäli kirjastot eivät tarjoaisi kirjoja asiakkailleen ilmaiseksi, mutta luultavasti ihmiset lukisivat myös vähemmän. Kirjastot tekevät omalta osaltaan myynninedistämistyötä nostamalla kirjoja esiin. Jos lainaaja löytää kirjastosta itseään kiinnostavan kirjailijan kirjan, hän saattaa hyvin ostaa tämän kirjoja lisää itselleen. Myyty kirjakin saattaa kiertää monilla ihmisillä, jos sitä lainataan esimerkiksi puolisolle tai kaverille ja myydään useaan kertaan antikvariaatissa, joskin silti kierto on varmasti pienempää kuin kirjastossa.

Kirjailija saa hyvityksen kirjastosta lainatuista kirjoistaan. Se on lainauskorvaus, jota maksetaan tekijöille suhteessa siihen, paljonko heidän kirjojaan on lainattu. Esimerkiksi vuonna 2018 lainauskorvausta kilahti kirjailijalle 25 senttiä jokaisesta kirjastolainasta. Tekstin tekijöiden korvauksia hallinnoi Sanasto, jonka sivuilta osoitteesta https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/ löytyy asiasta lisää tietoa.

Kirjastot tilaavat suuren osan kirjoista jo ennen kuin ne ovat ilmestyneetkään. Suurin osa hankitaan siis varsin uutena, jolloin kirjojen hinta on korkeimmillaan. Vastaavasti kuluttaja voi löytää vuosien kuluttua saman kirjan kaupan alennusmyynnistä paljon halvemmalla. Joskus saattaa toki uutuuskirjoillakin olla erikoistarjouksia, jolloin kuluttaja saattaa saada uudenkin kirjan hankittua halvemmalla kuin kirjasto, mutta pääsääntöisesti kirjastot saavat kirjansa kuluttajahintaa halvemmalla.

Elokuvien lainaaminen vaatii puolestaan kirjastolta erillisen lainausluvan eli lisenssin hankkimista. Niinpä kirjasto maksaa tavallisesti huomattavasti enemmän kokoelmiin hankittavista elokuvista. Kirjasto ei voi ottaa vastaan kuluttajien ostamia DVD-elokuvia, koska niihin ei todennäköisesti sisälly lainauslisenssiä. Lainauslisenssin hinta kompensoi sitä, ettei elokuvien lainaamisesta makseta lainauskorvauksia. Tosin lisenssimaksuista ei kai yleensä päädy sellaisenaan mitään elokuvan tekijöille, koska sen saa elokuvan oikeuksia myyvä taho.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Sieltä löytyvät perusteet korvausten maksamiselle.

Kirjastot noudattavat myös Verohallituksen yleisiä alveja. Prosentit löytyvät Verohallinnon sivuilta, https://vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/arvonlisaverotus/…

Kuntien arvonlisäverojen maksamisesta löytyy hyvä tietopaketti Kuntaliiton sivuilta, https://www.kuntaliitto.fi/talous/verotus/arvonlisaverotus