Pitäis saada tietoo jostain sliefennin suunnitelmasta,(varmaan väärin kirjotettu..)liittyy ensimmäiseen maailmansotaan.

Kysytty

Pitäis saada tietoo jostain sliefennin suunnitelmasta,(varmaan väärin kirjotettu..)liittyy ensimmäiseen maailmansotaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Schlieffen, Alfred von (1833-1913), saksalainen sotamarsalkka (1911), kreivi. Yleisesikunnan päällikkö 1891-1905. Hän kehitti edelleen Helmuth von Moltken sotasuunnitelmia ja piti parhaana vaihtoehtona kaksipuolista saarrostusta vihollisen tuhoamiseksi. Useamman rintaman sodan varalta S. suunnitteli Saksan päävoimien keskittämistä länteen ja siellä voimakkaan painopisteen muodostamista pohjoissiivelle, jolloin Ranskan vasemman siiven joukot saarrettaisiin ja työnnettäisiin Sveitsin rajaa vasten. Hän edellytti, että tämän murskaavan iskun jälkeen Ranska olisi valmis antautumaan muutamassa viikossa

Itärintamalla tulisi aluksi ryhmittyä pienemmin voimin strategiseen puolustukseen. Kun Ranska olisi antautunut, voimat käännettäisiin Venäjää vastaan.

Eli yhteenvetona kyseessä oli kahden rintaman sodan suunnitelma; rohkea ja häikäilemätön. Mutta S:n seuraaja, Helmuth von Moltke, suuren Moltken veljenpoika (olivat siis samannimisiä), päästi suunnitelman hajoamaan, pilasi sen puolinaisilla toimenpiteillä, sekä esikuntatyössään ennen sotaa että varsinaisessa toteuttamisvaiheessa.

Esim. seuraavasta sotahistorian hakuteoksesta voi etsiä henkilötietoja, Who's who in military history : from 1453 to the present day / John Keegan and Andrew Wheatcroft
Julkaisutiedot London : Routledge, 2002.