Pitääkö urbaani legenda paikkansa että joissain kaupoissamme myytävissä kotimaisissa leikkele- ja ruokamakkaroissa on enemmän jauhoja kuin pullapitkossa?

Kysytty

Pitääkö urbaani legenda paikkansa että joissain kaupoissamme myytävissä kotimaisissa leikkele- ja ruokamakkaroissa on enemmän vehnäjauhoja kuin pullapitkossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

MTV-uutiset uutisoi (8.4.2016) "jauhomakkaroiksi" kutsutuista makkaroista. Uutisen mukaan kutsumanimi johtaa harhaan. Kotimaiset grilli- ja lenkkimakkarat eivät sisällä vehnäjauhoja, vaan niissä käytettävä jauho on aina ollut ja edelleen on perunatärkkelystä eli perunajauhoa. Siksi ne myös yleensä ovat gluteenittomia:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/jauhomakkaroihin-liittyy-sitkea-uskomus-tama-on-totuus-makkaroissa-kaytettavista-jauhoista/5832704#gs.kggk7k

Pikaisella silmäyksellä Finelin (eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämän elintarvikkeiden kansallinen koostumustietopankin) sivuilta löytyvien makkaroiden ravintoainekoostumustietojen mukaan lähes kaikki makkarat ovat gluteenittomia

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=name&sortOrder=asc&component=2331&&ingredientClass=SAUSAGE