Pienessä vanhassa hopeaesineessä on selvä merkki 830S ja sen perässä ilmeisesti tekijän kirjaimet "h. (tai b.) I. W.". 830 on pitoisuus ja jos S olisi…

Kysytty

Pienessä vanhassa hopeaesineessä on selvä merkki 830S ja sen perässä ilmeisesti tekijän kirjaimet "h. (tai b.) I. W.". 830 on pitoisuus ja jos S olisi erillinen merkitsevä tieto, se voisi viitata vuosilukuun 1827. Leimat.fi - sivuston leimahaku/nimileima -haulla edellä mainittujen kirjainten eri variaatioilla ei kuitenkaan löydy tietoa.
Olisko vielä joku mahdollisuus yrittää selvittää sekä pitoisuuden jälkeistä S-kirjainta ja nimikirjaimia?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy muutama teos, joista saattaisi olla apua. Kaikissa näissä

on mm. luetteloita hopea- ja kultaseppien mestarimerkeistä, nimikirjaimista, vuosileimoista yms.

Mårtensson, Gunnar: "Hopeakirja: Suomen hopea- ja kultaseppätaidon vaiheita keskiajalta 1870-luvulle" v. 1966.

Fagerström, Raimo: "Hopean hohdetta: Oululaista hopeaa 1600-luvulta 1900-luvulle" v. 1996

Hohto: suomalainen hopea 1600-1830, Kansallismuseon julkaisuja, v. 2018

Halutessanne voitte varata nämä teokset, varaaminen onnistuu verkkokirjastossa, puhelimitse tai paikan päällä.

Verkkosivustoja löytyy mm. tällainen linkki https://www.helander.com/fi/blog/osaatko-tulkita-suomalaisten-hopeaesineiden-leimoja-lue-asiantuntijamme-vinkit

tämä on Helander-huutokauppojen ylläpitämä blogi.

Suomen antiikki ja keräily Oy- sivustosta voisi löytyä tietoa myös  http://www.suomenantiikki.fi/