Pidän sellaisista kirjoista kuten Harry Potter ja Narnia. Mitä muita suosittelisitte minulle.

Kysytty

Pidän sellaisista kirjoista kuten Harry Potter ja Narnia. Mitä muita suosittelisitte minulle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On olemassa monenlaisia apuvälineitä, jotka auttavat sinua uusien kirjojen pariin. Tiettyjä kirjoja on kuitenkin vaikea suositella, koska et ole kertonut esimerkiksi ikääsi. Harry Potterit ja Narniat kuuluvat fantasiakirjallisuuteen, joka on varsin laaja alue ja jota lukevat sekä aikuiset että lapset. Fantasiasta on koottu muutamia kirjallisuusluetteloita, joihin kannattaa tutustua: "Mielikuvituksen rajaton riemu - bibliografia ja johdatus fantasiakirjallisuuteen" (Niklas Bengtsson), "Satuaiheita, tieteisfantasiaa ja mystiikkaa - lasten ja nuorten satu- ja fantasiakertomuksia ja romaaneja" (Kerttu Manninen), "Fantasiaa nuorille" (Ulla-Orvokki Turunen), "Mielikuvituksen mestarit - 13 unohdettua fantastia" (Jari Koponen)ja "Ulkomaisia fantasiakirjailijoita". Näiden lisäksi netissä on monia kirjallisuusaiheisia sivustoja. Tutustumisen arvoisia ovat esimerkiksi Espoon koulujen viiden kirjallisuuspiirin sivut http://www.netlibris.net/ joka muodostuu eri ikäryhmille suunnatuista kokonaisuuksista. Näiden sisältä löytyy kirjatarjottimet, joista voi valita haluamansa aihepiirin, esimerkiksi fantasian. Oulun kaupunginkirjastolla on puolestaan Teuvo-nimiset nuortensivut, joka sisältää lukuvinkkejä eri ikäisille. 11-16 -vuotiaiden lukuvinkeistä löytyy esimerkiksi kohta "Seikkailuja Potterin jälkeen". Lahden kaupunginkirjaston omilta lasten- ja nuorten sivuilta löytyy kirjavinkkejä eri aihelaueista. Haluamiasi tositarinoita voisit etsiä sieltä esimerkiksi kohidista "tietokirjoja tai "historiasta kiinnostuneille".