Pappani,jonka sotilaskortissa kirjoitettu näin: luullakseni v 1941. esik/lin.p7 . rykmentti,pat,komp,ptri - siirrot 1/jr 46. sekä kortissa lukee kohdassa 37:…

Kysytty

pappani,jonka sotilaskortissa kirjoitettu näin: luullakseni v 1941. esik/lin.p7 . rykmentti,pat,komp,ptri - siirrot 1/jr 46. sekä kortissa lukee kohdassa 37: taistelut , joihin osallistunut nuijamaa,särkijärvi, juustila. tietääkseni tuolla alueella ei ollut aseellisia konflikteja. vai oliko? Mitä noilla paikoissa tapahtui kesä-syksy -41? pappani vapautettiin asepalveluksesta tammikuussa 1942, näin kirj. sotilaskorttiin. komp. päällikkö muuten hartikainen. palv. aselaji tykistö.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linnoituspataljoona 7 toimi kesällä 1941 Etelä-Karjalan alueella. Osia pataljoonasta liitettiin elokuussa Osasto Pallariin, jonka oli määrä edetä Saimaan kanavan myötäisesti Viipuria kohden, myös Nuijamaanjärven tienoilta.

Jalkaväkirykmentti 46 kuului puolestaan perustamisvaiheessaan 4.Divisioonaan, josta se elokuun lopulla 1941 irroitettiin ja alistettiin myöskin Karjalan kannaksella operoivalle 12. Divisioonalle.

Pappanne sotatie kulki siis tämän tiedon perusteella Etelä-Karjalan alueelta kohti Viipuria osana Karjalan kannaksen takaisinvaltausta elo-syyskuussa 1941. Kysymänne paikkakunnat sijaitsevat kaikki tämän sotatien varrella. Kantakortteihin merkittyjen "taistelujen" määritelmä saattoi olla hyvin laaja ja kuvata toisinaan ennemminkin maantieteellistä etenemistä kuin laajempaa konfliktia. Lyhyitä aseellisia kahakoita lienee kuitenkin näilläkin paikkakunnilla käyty osana verrattain nopeaa etenemistä.

Vastauksessa käytettiin "Jatkosodan historia"-teossarjaa sekä Ari Raunion ja Juri Kilinin teosta "Jatkosodan hyökkäystaisteluja 1941", joista löytyy myös tarvittaessa lisätietoja.