Paljonko tyypillisen aikuisen miehen pää tyypillisesti painaa? Entä tyypillisen aikuisen naisen?

Kysytty

Paljonko tyypillisen aikuisen miehen pää tyypillisesti painaa? Entä tyypillisen aikuisen naisen?

Vastaus

Vastattu

En löytänyt anatomian kirjoista vastausta kysymykseesi. Ihmisen aivojen painoksi mainittiin n. 1,3-1,5 kg. Naisen aivot ovat yleensä hieman kevyemmät, koska naiset ovat yleensä miehiä pienempiä. Ihmisen pään kokoa pohdiskeltiin nettisivulla, jolla tutkijoiden joukko kartoittanut kaikenlaisten asioiden painoja. Siellä ihmisen pään painoksi arvioidaan n. 4,5-5 kg sukupuolesta riippumatta. Toisaalta ihmisen pää painaa n. 10 % ihmisen omasta painosta, joten naisen pää on tämän arvion mukaan miehen päätä pienempi.

Lähde:
https://whatthingsweigh.com/how-much-does-a-human-head-weigh/