- Paljonko olisi nykyrahassa 1800-luvun lopun Karjalassa ja Venäjällä käytetyn ruplan arvo? - Entä onko sellaista rahayksikköä kuin "kriuna" ollut olemassakaan…

Kysytty

- Paljonko olisi nykyrahassa 1800-luvun lopun Karjalassa ja Venäjällä käytetyn ruplan arvo?

- Entä onko sellaista rahayksikköä kuin "kriuna" ollut olemassakaan? Jos sellainen raha on ollut, olisi hauska tietää myös kriunan arvo nykyeuroina.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksesta Talvio, Tuukka: Suomen rahat (Gummerus, 1993) selviää, että vuodesta 1886 vuoteen 1897 asti ruplan arvo oli 4 silloista markkaa. Vuonna 1897 Venäjä siirtyi kultakantaan, jolloin ruplan arvoksi tuli 2,66 markkaa. Talvion kirja löytyy Kangasalan pääkirjastosta.

Tilastokeskuksen nettisivuilta löytyy Suomen markan rahanarvon kerroin vuosilta 1860-2001 linkistä http://www.stat.fi/til/khi/20...001.html. Sivuilta saa kertoimen, jolla saa laskettua esim. vuoden 1897 markan arvon vuoden 2007 euroina.

Karjalan kielen sanakirjan verkkoversio http://kaino.kotus.fi/cgi-bin/kks/karjala.cgi kertoo kriuna-sanan merkityksestä. Kriuna voi tarkoittaa kymmenen kopeekan vaskirahaa, jonka arvo myöhemmin laski kolmeen kopeekkaan. Kriuna voi merkitä myös hopearahaa.

Rahaolot Suomessa olivat 1800-luvulla sekavat. Tarkempaa tietoa ruplasta ja kopeekan arvosta löydät Tuukka Talvion kirjasta.