Paljonko näihin kysymyksiin vastaamisesta saa palkkaa? Kuinka pääsen vastaamaan näihin kysymyksiin? siis en tarkoita kommentointia.

Kysytty

Paljonko näihin kysymyksiin vastaamisesta saa palkkaa? Kuinka pääsen vastaamaan näihin kysymyksiin? siis en tarkoita kommentointia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun vastaavat pääosin erilaisissa kirjastoissa työskentelevät kirjastonhoitajat ja -virkailijat osana omaa työtään. Mitään erillisiä palkkioita ei todennäköisesti missään makseta. Osa meistä vastaajista ei ole enää työelämässä, vaan vastaa vapaaehtoisuuden pohjalta. Kirjastoalan palkat vaihtelevat alle 2000 eurosta tuonne 3000 euron paremmalle puolelle. Näitä korkeampia palkkoja maksetaan erityisesti tieteellisissä kirjastoissa, yleisissä kirjastoissa yleensä vain johtavat kirjastonhoitajat saavat suomalaisten keskipalkkaa, joka oli 2016 noin 3368 euroa tai enemmän. Kirjastonhoitajien (yliopistollinen loppututkinto) keskipalkka on vajaat 2500 euroa kuukaudessa.

Kysymyksiin pääsee vastaamaan kouluttautumalla ensin kirjastoalan ammattilaiseksi, hakeutumalla sen jälkeen kirjastoon, joka on mukana vastaajaringissä (kaikki kirjastot eivät ole) ja tarjoutumalla yhdeksi vastaajaksi. Jos osaaminen riittää, vastaamisesta voi tulla osa normaalia työnkuvaa.

Heikki Poroila