Pakon sanelemana vanha hoitamaton piha pakko raivata ja siivota. täällä on kuitenkin paljon sisiliskoja ja haluaisin että viihtyvät täällä edelleen. en löydä…

Kysytty

pakon sanelemana vanha hoitamaton piha pakko raivata ja siivota. täällä on kuitenkin paljon sisiliskoja ja haluaisin että viihtyvät täällä edelleen. en löydä mistään tietoa miten ja minkälaisia paikkoja niille tehdä tai yrittää säilyttää. herppisivustot ei auta koska siellä juttuja vain terraarioihin. mistä tällaista tietoa löytyisi?

Vastaus

Vastattu

Sisiliskon voi löytää lähes mistä vain ja ne selviytyvätkin hyvin erilaisissa elinympäristöissä. Niiden elinalueelta tulee löytyä piilottelu- ja lämmittelypaikkoja, hyönteisravintoa, lajikumppaneita sekä talvehtimiseen soveltuva kolo. Tärkein on kuitenkin lämmittelypaikka: aurinkoinen kanto, kivi, risu, puunrunko, seinä tai muu paikka, jolle sisilisko palaa saalistusretkiltään. Lähellä on myös oltava kolo yöpymiseen ja pakenemiseen. Talvehtiminen tapahtuu samoilla sijoilla tai vähän matkan päässä.

Sisilisko pitää kivikasoista ja -aidoista, hakkuuaukeista, puupinoista ja risukasoista. Puiden alaosissa, kannoilla ja kivillä ne kiipeilevät mielellään. Maaseudulla ihmisten toiminta luokin paljon sisiliskolle mieluisia alueita kivijalkoineen ja niittyineen.

Sisiliskon elinpiiri on ihmisen kannalta katsottuna melko pieni, naarailla vain runsaan aarin ja koirailla 2-5 aaria. Aamupäivisin paistatellaan puupinnoilla - lahokannoilla, risukasoissa, puupinoissa, -aidoilla ja -seinillä. Iltapäivisin voidaan siirtyä lämmenneille kiville ja kallioille.

Elo-syys- tai viimeistään lokakuussa sisiliskot katoavat näkyvistä. Ne piiloutuvat halkopinoihin, kantoihin, juurakoiden tai kivien alle, mahdollisesti myös samoihin koloihin käärmeiden ja vaskitsojen kanssa.

Sisilisko on rauhoitettu luonnonsuojeluasetuksen nojalla. Sen tappamisesta tai häirinnästä tulee seuraamuksia.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Antti Koli, Suomen matelijat ja sammakkoeläimet
Jarmo Latva & Lisse Tarnanen, Suomen käärmeet ja liskot : tunsitko? tiesitkö?