Päässäni on pitkään kummitellut jostain kuulemani melodianpätkä, luultavasti jostain vanhasta suomifilmistä. Muistan vain melodian loppupään, jossa lauletaan …

Kysytty

Päässäni on pitkään kummitellut jostain kuulemani melodianpätkä, luultavasti jostain vanhasta suomifilmistä. Muistan vain melodian loppupään, jossa lauletaan "Tanssi se paratiisisottiisi". Onko mitään aavistusta, mistä tämä korvamato voisi olla peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti näin vähillä tiedoilla kun ollaan liikkeellä - pelkällä fraasilla muualta kuin sanojen alusta -, vain hyvä onni auttaa eli se, että joku tunnistaa muistinvaraisesti tuon fraasin ja pystyy yhdistämään sen tunnistettavaan lauluun. Mikään normaali haku ei tuonut tähän valaistusta, Googlekaan ei anna yhtään osumaa, kuten ei myöskään kansallisdiskografia Viola, Fono-tietokanta tai suomalaisten elokuvien Elonet-tietokanta.

Jos laulun nimi sattuisi olemaan "Paratiisisottiisi", se olisi kyllä osunut hakuihin, mutta nimihän voi olla ihan mitä muuta tahansa ja tässä tapauksessa luultavasti onkin. Nyt ei voi kuin toivoa, että joku tämän kysymyksen ja vastauksen nähdessään onnekkaasti tunnistaa etsityn laulun. Vanha suomifilmi voi hyvinkin olla laulun lähde.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

2 ääntä

Kommentit

olisko se kulkurin jenkka ja sottiisi, eli tanssi humu-Pekka