Ovatko suomen päättäjät/hallitus/eduskunta/presidentti ikinä esim. madaltaneet palkkojansa tai luopuneet eduistastaan? Onko tällaista ihmettä tapahtunut…

Kysytty

Ovatko suomen päättäjät/hallitus/eduskunta/presidentti ikinä esim. madaltaneet palkkojansa tai luopuneet eduistastaan?
Onko tällaista ihmettä tapahtunut missään?

Vastaus

Vastattu

Viime vuosilta on useita esimerkkejä siitä, kuinka Suomen poliittiset päättäjät ovat leikanneet palkkojaan tai palkkioitaan.

Vuonna 2013 Tasavallan presidentti alensi omaa palkkiotaan 20 prosenttia. Sitä ennen presidentin veroton palkkio oli 160 000 euroa vuodessa, presidentti Niinistö alensi oman palkkionsa 126 000 euroon. Tämän jälkeenkään sitä ei ole nostettu.

Juha Sipilän hallitus teki vuonna 2015 useita päätöksiä, jotka alensivat ministereiden palkkioita. Sipilä ilmoitti tuolloin, että hallituksen ministerit tekevä joka vuosi viikon ajan töitä ilman palkkaa. Lisäksi Sipilän hallitus sopi edellisten hallitusten tavoin siitä, että hallituksen jäsenille maksettavaa palkkiota alennetaan viidellä prosentilla hallituskauden ajaksi. Yhdessä nämä päätökset alensivat Sipilän hallituksen ministereiden tuloja seitsemällä prosentilla.

Alennukset toteutettiin määräaikaisella lailla, joka kaatui, kun Sipilä hallitus ilmoitti erostaan maaliskuussa 2019. Sen jälkeisiä hallituksia säästötoimenpiteet eivät ole koskeneet.

Vuonna 2015 eduskunnan puhemiesneuvosto teki suosituksen, että kansanedustajat luopuisivat vapaaehtoisesti kahden viikon palkkioistaan. Tämä oli suositus, koska lain mukaan kansanedustajien palkkioista päättää ulkopuolisten ihmisten muodostama palkkiotoimikunta puheenjohtaja Jouni Ekurin johdolla. Ainoastaan sillä on valta päättää palkkioista. Kansanedustajien muodostamat omat toimielimet voivat vain tehdä suosituksia ja niiden noudattaminen on jokaisen kansanedustajan omassa harkinnassa.

Tiedossa ei ole, kuinka moni kansanedustaja on noudattanut suositusta. Kansanedustajien palkkiot ovat kuitenkin nousseet 2000 -luvulla huomattavasti hitaammin ja vähemmän kuin muiden ihmisten palkat. Palkkiotoimikunnan mukaan suomalaisten yleinen ansiokehitys on 2000 -luvulla ollut 11 prosenttia suurempi kuin kansanedustajien ansiokehitys.