Otsikko
Ovatko Kari-niminen mies ja Kari-niminen nainen kaimoja keskenään? Omasta mielestäni heillä on nimien samasta kirjoitusasusta huolimatta eri nimet, koska…

Kysytty

Ovatko Kari-niminen mies ja Kari-niminen nainen kaimoja keskenään? Omasta mielestäni heillä on nimien samasta kirjoitusasusta huolimatta eri nimet, koska niillä on eri alkuperä ja naisen nimessä a lausutaan pitkänä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Kari" on Suomessa vain miehen nimi, mutta mm. Ruotsissa ja Norjassa se on naisen nimi (lyhyt muoto nimestä Katarina), joka tosiaan lausutaan "Kaari". Myös monissa muissa maissa tunnetaan naisen nimi "Kari", esimerkiksi Intiassa on 2 miljoonaa sen nimistä naista, Nigeriassa miljoona. Ei ole mitään järkevää perustetta ajatella suomalaista Karia ja norjalaista Karia kaimoina. Näennäisesti näin on, todellisuudessa ei.

Heikki Poroila

3 ääntä

Kommentit

Suomen Kari on lainattu Karjalasta, jossa se on lyhenne (ortodoksien) Makarios-nimestä. Marakrios ja Katariina eivät ole kaimoja, joten myöskään suomalainen Kari ja norjalainen Kari eivät ole kaimoja.