Otsikko
Ovatko kaikki alkoholijuomat happamia? Onko esimerkiksi kuiva valkoviini happamampaa kuin muut eli edustaako se happaminta. MIkä olisi vähiten hapan juoma? …

Kysytty

Ovatko kaikki alkoholijuomat happamia? Onko esimerkiksi kuiva valkoviini happamampaa kuin muut eli edustaako se happaminta. MIkä olisi vähiten hapan juoma? (Emäksistä viina tuskin voi olla) Onko se olut? Onko olut lihottavampaa kuin muut a-juomat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Happamuus on toisaalta henkilökohtainen makuaistimus, mutta toisaalta happamuudella voidaan tarkoittaa happoisuutta, joka voidaan objektiivisesti todeta. Makea valkoviini ei maistu happamelta, vaikka siinäkin on happoja. Happamia juomia ovat erilaiset mehut ja virvoitusjuomat sekä myös monet alkoholijuomat. Katso lisää esim. tästä: http://www.koff.fi/fi/kuluttajapalvelu/usein_kysytyt.html
Seuraavaa kirjaa saa kirjastoista: Alkoholi : biolääketieteellinen käsikirja.