Otavan nimikirja ei tunne sukunimeä Korttila. Onko tämän nimen alkuperästä ja levinneisyydestä jotain tietooa?

Kysytty

Otavan nimikirja ei tunne sukunimeä Korttila. Onko tämän nimen alkuperästä ja levinneisyydestä jotain tietooa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Korttila-nimen alkuperästä eivät lähdeteokset anna paljonkaan tietoa. Viljo Nissilän Suomen Karjalan nimistö (Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1975) antaa sukunimistössä esiintyvälle kortti-sanalle kaksi mahdollista taustaa - toisaalta ruotsin sanan gård (talo, aitaus, tarha), toisaalta alasaksalaisen henkilönnimen Konrad sekä sen muunnokset Kord ja Kort. Nissilän esimerkeissä gård-pohjaiset kortit esiintyvät maasto- ja vesistönimissä yhdyssanojen jälkimmäisinä osina, joten germaaninen perusta tuntuu näistä kahdesta todennäköisemmältä.

Nissilän mainitsemia Korttilaa lähellä olevia sukunimiä ovat Kortti(nen) ja Kuortti(nen). Hakusanan Kuortti kohdalla Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirja (Otava, 2000) myötäilee tulkintaa nimen mahdollisesta germaanisesta taustasta: "Germaaninen henkilönnimi Konrad on omaksuttu Suomeen monina muunnoksina, ja ne ovat mukautuneet suomalaisiin asuihin, esim. Kurt, Kurtti, Kortti, Kuntsi ja Konkko."

Korttilan levinneisyydestä ei valitettavasti tietoja ole tarjolla. Väestörekisterikeskuksen sukunimitilaston mukaan se on kuitenkin verrattain harvinainen sukunimi. Nykyisenä nimenä se on tällä hetkellä (tilanne 25.7.2011) 67 henkilöllä (30 miestä, 37 naista); entisenä nimenä se on väestötietojärjestelmässä 25 henkilöllä ja kuolleita nimenhaltijoita löytyy 39 (15 miestä, 24 naista).