Ostovoiman kehitys? Esim. 1960 700mk kk palkka, mitä se vastaa nykyrahassa?

Kysytty

Ostovoiman kehitys? Esim. 1960 700mk kk palkka, mitä se vastaa nykyrahassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen pankin rahamuseon rahanarvolaskurin, https://app.rahamuseo.fi/?calculator=true, avulla voi vertailla rahan arvoa eri vuosina.

Laskurin esittelyssä sanotaan mm. näin: "Ohjelmaan syötetyn elinkustannusindeksin ansiosta kävijä voi tiedustella koneelta, kuinka paljon tietyn vuoden rahasumma olisi nykyrahassa. Rahanarvolaskuri auttaa esimerkiksi nykypäivän koululaista eläytymään isovanhempiensa arkipäivään"

Laskurin mukaan 700 mk (1960) on nykyrahaksi muutettuna 14,45 euroa ja 5 mk on 0,10 euroa.