Otsikko
Ostin hetken mielijohteesta itämaisen maton, koska niitä kehutaan että niissä yhtyvät käsityö, taide, filosofia, jopa uskonnot. Haluaisin nyt perehtyä…

Kysytty

Ostin hetken mielijohteesta itämaisen maton, koska niitä kehutaan että niissä yhtyvät käsityö, taide, filosofia, jopa uskonnot. Haluaisin nyt perehtyä mattooni, koska kuulemma itämainen mattokulttuuri on ikivanha itää ja länttä yhdistävä tekijä.
Mistä löydän suomenkielistä tietoa itämaisista matoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itämaisista matoista kertovat kirjat löytyvät pääsääntöisesti kirjastoluokasta 764.5, johon ne on Helsingin kaupunginkirjaston luokitusoppaan mukaisesti luokiteltu. Kirjoja voi hakea osoitteessa www.helmet.fi vaikkapa 1)luokan mukaan 2)aihehaulla,jolloin hakukenttään kirjoitetaan itämaiset matot tai 3)sanahaulla.

Näillä hauilla löytyvät mm. seuraavat teokset, joissa käsitellään käsityöperinnettä matoissa:
Hull, Alastair
Kilim : the complete guide : history, pattern, technique, identification / Alastair Hull and Jose Luczyc-Wyhowska ; introduction by Nicholas Barnard ; line drawings by Miranda MacSwiney. London : Thames and Hudson, 1994
ja
Thompson, Jon
Oriental carpets : from the tents, cottaces and workshops of Asia / Jon Thompson. New York : Dutton, 1988.
Aiheesta on myös sanakirja:
Stone, Peter F.
The oriental rug lexicon / Peter F. Stone. London : Thames and Hudson, 1997.