Osaisitteko neuvoa meille lastenkirja-vinkkejä? Olemme totaali-yksinhuoltajien kesken miettineet sopivia kirjoja, joissa käsiteltäisiin toisen vanhemman…

Kysytty

Hei! Osaisitteko neuvoa meille lastenkirja-vinkkejä? Olemme totaali-yksinhuoltajien kesken miettineet sopivia kirjoja, joissa käsiteltäisiin toisen vanhemman puuttumista / katoamista. Totaali-yksinhuoltajat ovat siis yksinhuoltajia, jotka ovat saaneet lapsen tietoisesti yksin (adoption, hedelmöityshoidon tai yllätysraskauden kautta) tai perheessä on aiemmin ollut toinenkin vanhempi (yleensä isä), joka syystä tai toisesta on "kadonnut" lapsen elämästä tai ei tapaa häntä tai tapa erittäin harvoin ts. ei varsinaisesti jaa vanhemmuutta. Useimmissa yksinhuoltajuutta tai eroa käsittelevissä lastenkirjoissa korostetaan usein sitä, kuinka ero ei tarkoita sitä, etteikö pois muuttava vanhempi rakastaisi lastaan jne ja kuinka eron jälkeen lapsella onkin kaksi kotia jne. Tuleeko teille, hyvät kirjastonhoitajat, mieleen kirjoja, joiden avulla voisi käsitellä isättömyyttä, toisen vanhemman katoamista ja elämää perheessä, jossa on vain yksi vanhempi? Olisimme kiitollisia vinkeistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Totaaliyksinhuoltajan perhettä käsittelevää lastenkirjallisuutta en onnistunut löytämään kirjastojen tietokannoista, mutta ohessa muutama teos, jotka voisivat sivuta aihetta.

Tapani Bagge: Pihalla, Ulkona, Kylässä (näissä helppolukuiseen Keltanokka-sarjaan kuuluvissa kirjoissa päähenkilönä on reipas ja räväkkä Kaisa).
Sari Peltoniemi: Löytöretkeilijä Kukka Kaalinen- kirjat.
Todd Parr : Perhekirja. Kuvakirja erilaisista perheistä.
Päivi Romppainen: Ruuti-täti (Ruuti-täti tekee mitä vaan ja rohkaisee arkaa Matildaa).
Ulf Stark: Kun äiti karkasi kotoa (kuvakirja äidistä joka kyllästyy passaamiseen)
Birgitta Stenberg: Perttu-kirjat (kuvakirjoissa reippaat äiti ja mummi).
Emma ja erilainen perhe -kirjassa kuvaillaan millaisia perheitä voi olla olemassa, 2008.
Kaarina Helakisan "Annan seitsemän elämää". Sopii erityisesti nuorten aikuisten luettavaksi, 1987.
Yllä olevia kirjoja voi tiedustella kirjastoista.
Tampereella toimivasta lastenkirjainstituutista voi tiedustella lisää aiheesta. http://www.lastenkirjainstituutti.fi/etusivu/

3 ääntä

Kommentit

Unohtaa ei kannata myöskään Mikko Mallikasta, jossa Mikkoa hoitaa ilmeisesti yksinhuoltajaisä.

Lisää kirjallisuutta voisi olla:

Rakkausliima / Kes Gray ; kuvittanut Lee Wildish ; suomentanut Terhi Raumonen

Ville Vilkastuksen tunneseikkailu / Tiina Holmberg ; kuvat: Johanna Moisio

Piksu pikkusimpukan elämänmuutos / [Outi Huuskonen]

Meidän talon enkeli / Kristin Steinsdóttir ; kuvittanut Halla Sólveig þorgeirsdóttir ; graafinen suunnittelu: Sigrún Sigvaldadóttir ; suomennos: Päivi Kumpulainen

Lotte ja salaisuudet / Maria Gripe ; suomentanut Eila Kivikkaho

Hukassa on hyvä paikka / Kari Hotakainen

Kettukujan tytöt / Asta Ikonen

Oonan ja Moonan ullakkojuhlat / Tittamari Marttinen ; kuvitus: Leena Lumme

Tsatsiki ja mutsi / Moni Nilsson-Brännström ; suomentanut Marja Kyrö ; [kuvat: Pija Lindenbaum]

Jason : tarina tavallisesta pienestä pojasta / kertonut ja kuvittanut Camilla Mickwitz

Emppu ja Empun kani / George Johansson, Mati Lepp ; [suom. Anneli Kärki]

Toivottavasti joku näistä kirjoista sopii, en ole itse niitä lukenut mutta haku antoi tällaisia tuloksia. :-)