Osaatteko suositella kirjaa tai kirjoja joissa faktat olisivat kohdallaan ja joka / jotka olisivat mahdollisimman puolueettomia yleisteoksia Suomen sodista…

Kysytty

Hei, osaatteko suositella kirjaa tai kirjoja joissa faktat olisivat kohdallaan ja joka / jotka olisivat mahdollisimman puolueettomia yleisteoksia Suomen sodista 1939 - 1945? Ja joka / jotka eivät olisi niin paatoksellisia, hurmahenkisiä ja suomalaisten sankaruutta ylistäviä kuin vanhat kirjat talvi ja jatkosodasta tuppaavat olemaan? Toivoisin myös että kirja / kirjat keskittyisivät lähinnä kuvaamaan vain poliittisia ja sotilaallisia tapahtumia ko. ajalta. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sodista julkaistaan jatkuvasti uutta kirjallisuutta.

Hyvänä kokonaisjohdatuksena toimii varmaankin vielä

Myllyniemi, Seppo
Suomi sodassa 1939-1945. - Otava, 1982

Useiden tekijöiden yhteistyönä ovat ilmestyneet

Talvisodan pikkujättiläinen. - WSOY, 1999

ja

Jatkosodan pikkujättiläinen. - WSOY, 2005

Sotahistoria on lukemattomine joukko-osastonumeroineen usein varsinainen ryteikkö. Selkeyttä siihen tuo lukuisine karttoineen

Raunio, Ari
Sotatoimet : Suomen sotien kulku kartoin. - Genimap, 2004

Samaa esittämistapaa Raunio on noudattanut teoksissa

Talvisodan taisteluja. - 3. p. - Karttakeskus, 2010

Jatkosodan hyökkäystaisteluja 1941. - Karttakeskus, 2007

ja

Jatkosodan torjuntataisteluja 1942-44. - Karttakeskus, 2008

Näiden kolmen teoksen kirjoittamiseen on osallistunut myös professori Juri Kilin, joten niissä näkyy myös venäläisnäkökulma.

Opetusministeriön Suomi toisessa maailmansodassa -projektin tuloksena ilmestyi useiden tutkijoiden kirjoittama

Kansakunta sodassa 1-3. - Valtion painatuskeskus, 1989-1992

Suomen ulkopoliittista asemaa ennen jatkosotaa ja sen aikana kuvailevat varsinaisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta esim.

Tarkka, Jukka
Ei Stalin eikä Hitler : Suomen turvallisuuspolitiikka toisen maailmansodan aikana. - Otava, 1987

Rantanen, Paavo
Suomi kaltevalla pinnalla : välirauhasta jatkosotaan. - Atena, 2012

Rantanen, Paavo
Itärintamalta ei mitään uutta : asemasodasta välirauhaan. - Atena, 2015

Rantanen, Paavo
Vaikea tie rauhaan : Suomi saksan, Ruotsin ja Neuvostoliiton puristuksessa 1944. - Atena, 2010

Kaikista näistä löytyy kirjallisuusviitteitä.