10.9.2014

Opetellaan tässä käyttämään uutta Vaarakirjastot-tietokantaa emmekä saa mitään selvää miten hakuohjelma toimii. Onko teillä jossain ohjetta tähän uuteen tietokantaan ja sen käyttöön?

12.9.2014
12.9.2014

Vaarakirjastot -tietokannan ohje löytyy osoitteesta http://kohasuomeksi.wikispaces.com/12.+Nettikirjasto Oikeassa reunassa olevasta sisällysluettelosta (Table of Contents) pääsee klikkaamalla haluamaansa kohtaan ohjeessa. Ohjeessa käsiteltävä kohta on kehystetty punaisella.
Perus- ja tarkennetun haun ero on, että tarkennetussa haussa haluamansa hakuehdot (tekijä, nimeke, aihe jne.) voi valita alasvetovalikoista ja yhdistää hakuehdoilla (ja, tai, ei) toisin kuin perushaussa, jossa kaikki ehdot kirjoitetaan peräkkäin. Tarkennetussa haussa voi myös valita hakuun erilaisia rajauksia kuten esim. haluamaansa aineistolajikuvaketta klikkaamalla tai kirjoittamalla julkaisuajan alareunassa olevaan laatikkoon. Perushaussa rajauksia voi tehdä hakutulokset saatuaan klikkaamalla vasemmassa reunassa otsikon Tarkenna hakua alla olevasta suodatinluettelosta haluamiaan suodattimia. Suodattimia voi käyttää myös tarkennetun haun tuloksiin.