Otsikko
Opetan suomen kieltä Rudolf Steiner Skolan i Helsingfors- nimisessä koulussa. Opetuskielemme on ruotsi ja suomea opiskelemme toisena kotimaisena kielenä…

Kysytty

Hei,
opetan suomen kieltä Rudolf Steiner Skolan i Helsingfors- nimisessä koulussa. Opetuskielemme on ruotsi ja suomea opiskelemme toisena kotimaisena kielenä. Kysymykseni kosekee neljättä luokkaa.
Olisin tiedustellut vosinko tilata teidän kautta 15 oppilaan luokalle materiaalia lukukirjoiksi niin, että jokaisella oppilaalla olisi oma kirja. Kirjan tulisi olaa helppolukuinen, mutta aihepiiriltään neljäsluokkalaista lukemiseen innostava. Osaistko auttaa minua tässä asiassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kallion kirjaston lasten- ja nuortenosaston henkilökunta suosittelee luokallesi luettavaksi näitä kirjoja, joissa on kohtuullisen vähän tekstiä:

Colfer: Tohtori Anna-Liisa (Anna-Liisa keksii omintakeisen keinon, jolla äiti-psykiatrin potilaat saadaan jälleen iloisiksi)

Colfer: Legenda Pottu-Mäkisestä (sitkeiden huhujen mukaan kirjastonhoitajalla on tiskin alla perunapyssy, jolla hän ampuu huonosti käyttäytyviä lapsia)

Colfer: Legenda Kapteeni Korpin hampaista (isoveli pelottelee pikkuveljeä hurjalla tarinalla merirosvosta)

Gutman: mikä tahansa Kahjo kouluni -sarjan kirja, esim. Tyrmäävä terkkari tai Kaistapäistä kemiaa (koulun opettajat ovat toinen toistaan omituisempia)

Hulkko: Geoetsivät ja rahakäärön arvoitus (nelosluokkalainen Raparperi harrastaa geokätköilyä ja joutuu huimiin seikkailuihin)

Jansson: mikä tahansa Emil Wern tutkii -sarjan kirja, esim. Pankkiryöstö tai Taskuvaras (poika tutkii rikoksia Visbyssä, näistä löytyy tarvittaessa myös ruotsinkieliset alkuteokset)

Stark: Ruutipoika (poika päätyy isoisänsä orjaksi päivän ajaksi, myös ruotsinkielinen alkuteos)

Widmark: mikä tahansa Lasse-Maijan etsivätoimisto -kirja, esim. Timanttien arvoitus (Lasse-Maijan etsivätoimisto tutkii rikoksia pikkukaupungissa, näistä löytyy tarvittaessa myös ruotsinkieliset alkuteokset)

Widmark: mikä tahansa Kauhuagentti Nelli Rapp -kirja, esim. sarjan aloittava Hirviöakatemia (neuvokas tyttö tutkii yliluonnollisia asioita, myös ruotsiksi)