Onkohan suomessa sellaisia vain vokaaleista muodostuvia kokonaisia lauseita, joissa on vähintään kaksi lauseenjäsentä? Pitkän pähkäilyn jälkeen keksin…

Kysytty

Hei, onkohan suomessa sellaisia vain vokaaleista muodostuvia kokonaisia lauseita, joissa on vähintään kaksi lauseenjäsentä? Pitkän pähkäilyn jälkeen keksin sellaisen kuin ”Oio aie!”, mutta onkohan näitä muitakin?

Vastaus

Vastattu

Keksimäsi lause muodostuu kahden triftongin, kolmen eri vokaalin jotka ovat peräkkäin eri kirjaimia, sanasta.

Kaksi eri sanaa sisältäviä samankaltisia lauseita on joitakin muitakin, vaikka ýleisiä ne eivät yleiskielessä ole. Mieleen tulee:

Auo yöaie! (jälkimmäinen sana ei ole triftongi vaan viiden eri vokaalin yhdistelmä)

Ei aio uia. ( "uia" olkoon tässä esimerkkinä puhekielestä tai murteellisesta ilmaisusta)

Hauska neljän vokaalin sana on 'eioo', joka kyllä yleensä esiintyy partitiivissa: esimerkiksi 'myydä eioo:ta.