Onkohan Suomessa koskaan julkaistu triplalevyä joka sisältää vain uutta artistin musiikkia? Eli kolme levyä samassa paketissa ja vain uutta musiikkia sisältäen…

Kysytty

Moi. Onkohan Suomessa koskaan julkaistu triplalevyä joka sisältää vain uutta artistin musiikkia? Eli kolme levyä samassa paketissa ja vain uutta musiikkia sisältäen, eli ei erikseen julkaistuja/yhdistettyjä levyjä paketiksi, vaan kerralla ilmestynyt triplalevy uutta musiikkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinnostava kysymys, johon on perin vaikea vastata ilman kovaa työtä. Albumin sisältämien levyjen lukumäärä ei ole asia, jota normaalisti pystyisi hakemaan. Siitä päätellen, ettei kysymykseen ole tätä nopeammin vastattu, ei kellekään muullekaan ole tullut määritelmän täyttävää kokonaisuutta mieleen.

Oletan, että kysyjä on tarkoittanut populaarimusiikkia, sillä taidemusiikin puolella monen levyn albumit eivät ole harvinaisia, kun pitkää oopperaa ei aina saada mahtumaan kahdellekaan levylle. Esimerkiksi Aulis Sallisen "Punainen viiva" julkaistiin kolmen LP-levyn muodossa, samoin Joonas Kokkosen "Viimeiset kiusaukset".

On ehkä syytä vielä täsmentää, tarkoitetaanko "triplalevyllä" sekä vinyyli- että CD-levyjä. Jälkimmäiseen mahtuu enemmän musiikkia, mistä syystä tilantarve on pienempi.

Suomen ulkopuolella triploja on kyllä julkaistu, esimerkiksi Clash-yhtyeen albumi Sandinista (1980) ja George Harrisonin "All things must pass" (1970). Mutta en ainakaan itse löytänyt kohtuullisella etsimisellä yhtään kotimaista triplaa, joka ei olisi ooppera tms. vaan julkaisuhetkellä uutta populaarimusiikkia. Kokoelmia löytyy, mutta nähtävästi ei tosiaankaan yhtään aitoa uutuustriplaa. Tämä ei ole ehdoton tieto, mutta rohkenen epäillä, ettei se mahdollisesti löytyvä tripla ole ainakaan kenenkään tunnetun artistin tekemä:)

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto