Otsikko
Onkohan olemassa sellaista sivustoa josta voi ladata laillisesti musiikkia, vaikka maksullista, omalle koneelle. Erityisesti kiinnostaa kotimainen hengellinen…

Kysytty

Onkohan olemassa sellaista sivustoa josta voi ladata laillisesti musiikkia, vaikka maksullista, omalle koneelle. Erityisesti kiinnostaa kotimainen hengellinen musiikki. Aiemmin youtubesta pystyi lataamaan mutta se ei taida enää onnistua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Applen iTunes Stores on kansainvälinen musiikkitiedostoja myyvä yritys, mutta sen valikoimissa tuskin suomalaisella hengellisellä musiikilla on merkittävää roolia. Nykyään valtaosa musiikista välitetään ns. suoratoistotekniikalla (esimerkiksi Spotify), jolloin ei makseta yksittäisestä kuunneltavasta tai ladattavasta laulusta vaan hankitaan kuunteluoikeus pienehköllä rahasummalla. Spotify tarjoaa myös ilmaisversion, mutta se on täynnä mainoksia. Spotifyn kautta voi kuunnella myös useimpia suomalaisia uudempia levyjä, mutta tietämättä tarkemmin, minkälaiseen hengelliseen musiikkiin kysyjä viittaa, on vaikea sanoa, millainen tarjonta käytännössä on. Ehkä Spotifyn tarjontaan kannattaisi kuitenkin tutustua.

YouTuben kautta voi myös sekä kuunnella/katsella että ladata musiikkivideoita. Tilanne on kuitenkin muuttunut jatkuvasti sekä tekijänoikeudellisten kiistojen takia (jokin aika sitten YouTube esti kaikkien suomalaisten musiikkivideoitten katsomisen, koska se kiisteli Teoston kanssa korvauksista). YouTube ei myöskään tarjoa suoraan mitään kopiointiohjelmaa, jollaista täytyy etsiä oman selaimen lisäosista. YouTuben kaikki tarjonta ei ole tiukasti ottaen laillista, joten jos kysyjä haluaa pysyä ehdottomasti kaidalla tiellä, YouTuben käyttöön liittyy aina pieni riski. Yksityiseen käyttöön saa musiikkia vapaasti kopioida, mutta nykyisen lain mukaan vain, jos kopioinnin lähde on laillinen. YouTubessa jonkin musiikkivideon laillisuutta on usein hyvin vaikea tietää.

Vuosien varrella on myös kotimaisia musiikkitiedostokauppoja ollut, mutta käytännössä kaikki ovat siirtyneet ns. suoratoistotekniikkaa. Monet levy-yhtiöt ja artistit myyvät nykyään myös musiikkiaan suoraan verkon kautta tiedostoina. On myös tapauksia, joissa CD-levyn ostaja saa kaupanpäällisiksi saman musiikin tiedostomuodossa. Kehitys alalla on nopeaa, mutta sen voi yleisesti sanoa, että iTunes Storen toimintamalli näyttää jääneen pois yleisestä kehityksestä ja lähitulevaisuudessa asiat hoituvat suoratoistopalveluilla ja suoraan äänitteen tuottajan kanssa käytävällä tiedostokaupalla.

Heikki Poroila