Julkisuuden henkilöiden kuoleman uutisoiminen

Kysytty

Onko yleensä niin, että jos joku henkilö, joka on ollut viimeksi julkisuudessa vuosia sitten, kuolee, kuolemasta tiedotetaan pitemmällä viiveellä kuin henkilöstä, joka on ollut julkisuudessa aivan viimeisiin päiviinsä saakka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Julkkisten kuolemista tuskin on olemassa mitään yhtenäistä tiedotuslinjaa. Lehdet saattavat nostaa kuolemantapauksia esiin, ja silloin toki nyt aktiivisesti julkisuudessa olevan henkilön kuolema saattaa olla uutisarvoisempaa kuin jonkin sellaisen henkilön, joka on joskus ollut tunnettu mutta jota ei ehkä nyt enää kovin moni muista. Vastaavasti taas aivan tavallisten ihmisten kuolemasta ei välttämättä kovin näyttävästi uutisoida, ellei kuolema ole jollakin tavalla dramaattinen, esimerkiksi rikoksen kautta tapahtuva, eikä toki silloinkaan yleensä tuoda esiin ihmisen nimeä.

Toisaalta kuolleen ihmisen tunnettavuus voi olla alakohtaista. Esimerkiksi Suomen dekkariseuran Ruumiin kulttuuri -lehti uutisoi usein dekkarikulttuurin kannalta kiinnostavien ihmisten kuolemasta, vaikka Helsingin Sanomat ei välttämättä pitäisi henkilöä tarpeeksi kiinnostavana julkaistakseen hänestä nekrologin. Kuolintieto ei myöskään päädy automaattisesti lehtiin, vaan esimerkiksi henkilön sukulaiset tai kollegat saattavat kertoa siitä tiedotusvälineelle.