Onko viime vuosina julkaistu kuvallisia tietokirjoja suomalaisista puista? Minua kiinnostavat tavalliselle lukijalle tarkoitetut teokset, ei alan…

Kysytty

Hei!

Onko viime vuosina julkaistu kuvallisia tietokirjoja suomalaisista puista? Minua kiinnostavat tavalliselle lukijalle tarkoitetut teokset, ei alan asiantuntijoiden ammattikirjallisuus tai korkeakoulujen oppimateriaali.

Vastaus

Vastattu

Mitä suositeltavin tuoreehko kuvallinen tietokirja suomalaisista puista on Henry Väreen ja Heikki Kiurun Suomen puut ja pensaat (Metsäkustannus, 2013), jossa esitellään perusteellisesti kaikki Suomen alkuperäiset puu- ja pensaslajit. Yleistajuisena se sopii kaikille kotimaisesta luonnosta ja puulajistosta kiinnostuneille lukijoille. Samoilta tekijöiltä on saatavilla myös suppeampi taskukokoinen Puut ja pensaat (Metsäkustannus, 2018), joka esittelee havainnollisesti Suomen yleisimmät puuvartiset kasvit.