Otsikko
Onko Väinö Siikaniemi varmasti Emma-valssin todellinen sanoittaja? Miksi sitten joissakin ännilevytiedoissa (Esim. Ture Aran levytys) Emma-valssin…

Kysytty

Onko Väinö Siikaniemi varmasti Emma-valssin todellinen sanoittaja? Miksi sitten joissakin ännilevytiedoissa (Esim. Ture Aran levytys) Emma-valssin sanoittajaksi ilmoitetaan Evert Suonio? Tieto kiinnostaa, koska samainen Evert Suonio on myös sekoitettu Julius Krohn "Suonioon" ja merkitty viime vuosina monissa julkaisuissa tämän sanoittamien lastenlaulujen tekijäksi. Väheksymättä Evert Suoniota ihmettelen, miksi juuri hänet tällä tavoin esitetään muidenkin kuin omien sanoitustensa tekijäksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielinen Wikipedia toteaa Väinö Siikaniemen olevan perinnesävelmän Emma yleisimmin tunnettujen sanojen (Oi muistatkos Emma,sen kuutamoillan) tekijä. Mihin dokumentteihin tämä tieto perustuu, on epäselvää, sillä Wikipedian tietoa ei viitata mihinkään.

Viola-tietokannassa Siikaniemi on merkitty sanoittajaksi jo vuonna 1929 tehdyn Leo Kaupin esityksen kohdalla. Onko tieto peräisin itse levyn etiketistä, sitä en pysty vahvistamaan. Toisaalta samaisessa tietokannassa on myös kirjauksia, joissa saman tekstin tekijäksi on merkitty Evert Suonio. Myös tämän tiedon lähde on epäselvä.

Tässä on selkeä ristiriita, sillä on hyvin epätodennäköistä, että kaksi sanoittajaa olisi päätynyt täsmälleen samoihin alkusanoihin. Ilman perusteellisempaa lähdetutkimusta on kuitenkin vaikea ottaa kantaa suuntaan tai toiseen.Emma-sanoituksen tekijyys on mielestäni avoin asia.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto