Onko vaarallista puhaltaa paineilmaa suoraan suojaamattomalle iholle lähietäisyydeltä paineilmapyssyllä? Opiskelen huonekalumuotoilua ja kun rakentelemme…

Kysytty

Onko vaarallista puhaltaa paineilmaa suoraan suojaamattomalle iholle lähietäisyydeltä paineilmapyssyllä?

Opiskelen huonekalumuotoilua ja kun rakentelemme koulussa kivoja pikku tuolejamme, puhdistamme aina vaatteemme poislähtiessä puhaltamalla paineilmaa kohti, myös paljaalle iholle. Joku sanoi joskus että niin ei saisi tehdä koska ilmaa voi jollain mystisellä tavalla joutua ihon alle, kulkeutua verenkierron mukana sydämeen, jossa kuplat aiheuttaisivat vaikka ja mitä komplikaatioita. Onko tämä vain jokin myytti vai oikea uhka terveydelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Työterveyslaitoksen sivuilla kerrotaan, että paineilmasuihku ja sen voimasta sinkoutuvat sirut ja kappaleet voivat aiheuttaa vaurioita silmille ja iholle. Siellä myös kielletään paineilman käyttö vaatteiden ja ihon puhdistamisessa. Paineilmaa voi esim. haavan kautta päästä verenkiertoon. Tästä voi aiheutua vakavia vaurioita, jopa kuolema.

http://www.ttl.fi/fi/tyoturvallisuus_ja_riskien_hallinta/tapaturmien_eh…

Eli kuulemasi vaara on aivan todellinen.

38 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Joku oli kuulemma leikkimielisesti puhaltanut paineilmaa vaatteiden läpi työtoverin peräaukkoon ja aiheuttanut tämän kuoleman. Asian todenperäisyydestä en tiedä, mutten kokeilisi. Ilmakupla sydämessä tappaa aika herkästi. Lääkeruiskustakin painetaan aina ilmat pois, jos sinne sellaista on päässyt.