Onko vaaksa ja muut vanhat mittayksiköt vain ihmisen tapoja arvioida joitain mittoja askelten tapaan vaikka esimerkiksi vanhoissa rakennuksissa käytetyt mitat…

Kysytty

Onko vaaksa ja muut vanhat mittayksiköt vain ihmisen tapoja arvioida joitain mittoja askelten tapaan vaikka esimerkiksi vanhoissa rakennuksissa käytetyt mitat saattavat juontaa rakentamisessa käytetyistä työkaluista/apuvälineistä tai monessa tapauksessa käytettävissä olevan materiaalin mitoista?

Vastaus

Vastattu

Vaaksa eli levitetyn kämmenen peukalon ja etusormen päiden väli on vanha suomalainen pituusmitta, jonka merkitys on summittainen. Aikojen kuluessa on pyritty luomaan yhteinen mittayksikköjärjestelmä, SI-järjestelmä. Kansainvälisen SI-mittayksikköjärjestelmän ylläpidosta vastaa meillä VTT MIKES ks. https://www.vttresearch.com/fi/tutkimusosaaminen/metrologia-vtt-mikes

Vanhoista mittayksiköistä on useita kirjoja, esim. Robinson, Andrew: Mittaamisen historia ja Tiima, tiu, tynnyri : miten ennen mitattiin / Jarmo Grönros ... [et al.]