Onko totta, että osa yhdysvaltalaisista luulee pohjoismaalaisten olevan viikinkejä? Tai että monet täällä asuvat igluissa?

Kysytty

Onko totta, että osa yhdysvaltalaisista luulee pohjoismaalaisten olevan viikinkejä? Tai että monet täällä asuvat igluissa?

Vastaus

Vastattu

Pohjoismaiden kaltaisista kaukaisista maista on maailmalla monenlaisia uskomuksia, siinä missä Suomessakin usein kuvitellaan vaikkapa Saharan eteläpuolisen afrikan ihmisten asuvan pääosin savimajoissa ja kiinalaisten elävän vain riisillä. Nämä uskomukset liittyvät rajoittuneeseen kuvastoon, jota meillä voi olla vieraista ja eksoottiselta vaikuttavista maailman kolkista. Niitä kutsutaan kulttuurisiksi stereotypioiksi. Kulttuurisia stereotyyppejä on myös se, että yhdysvaltalaisia pidetään kouluttamattomina tai se, että "kaikki amerikkalaiset" luulevat Yhdysvaltojen olevan maailman napa.

Yhdysvaltalaisjohtoisen Quora-kysymyspalvelun kysymyksissä on joitakin viikinkiaiheisia kysymyksiä, joissa tiedustellaan esimerkiksi, ovatko suomalaiset viikinkejä, ovatko nykyskandinaavit sukua viikingeille tai ketkä nykyihmiset polveutuvat viikingeistä. Käsittääkseni esimerkiksi kouluissa ei kuitenkaan opeteta, että viikingit olisivat yhtenäinen tai edelleen olemassa oleva kansa.

Wikipedia on USA:ssa hyvin käytetty tiedonlähde, joten englanninkielinen Wikipedia-artikkeli viikingeistä lienee monen faktantarkistusosoite. Netissä on toki myös useita parodia- ja huumorisivustoja, joilla levitetään tarkoituksella virheellistä tietoa. Esimerkiksi tässä salaliittosivuston artikkelissa kerrotaan, että viikingit aloittivat ryöstelyn, koska kostivat mursuille. Yhdysvaltalaisilla keskustelufoorumeilla on lisäksi muun muassa spekuloitu, ettei Suomea ole oikeasti olemassa.