Otsikko
Onko totta, että jos syö, pitäisi odottaa vähintään tunti, jos aikoo mennä uimaan? Eli koska jos menee uimaan ja on juuri syönyt, se lisää lihaskrampin riskiä.

Kysytty

Onko totta, että jos syö, pitäisi odottaa vähintään tunti, jos aikoo mennä uimaan? Eli koska jos menee uimaan ja on juuri syönyt, se lisää lihaskrampin riskiä.

Vastaus

Vastattu

Täydellä vatsalla uimisen riski näyttäisi olevan vain myytti. Runsas syöminen tekee olon raskaaksi mihin tahansa rajuun liikuntasuoritukseen, mutta kevyempään uiskenteluun syöminen ei vaikuta. Tästä ja muista kesämyyteistä voi lukea vaikkapa Tiede-lehden artikkelista (20.6.2011):

Onko kesämyyteissä mitään perää? | Tiede