Onko tosiaan totta, että kommunismi on kuolinmäärissä ollut tuhoisampi ideologia, kuin natsismi? Miksi natsismia vastustetaan näkyvästi nykysuomessa, mutta…

Kysytty

Onko tosiaan totta, että kommunismi on kuolinmäärissä ollut tuhoisampi ideologia, kuin natsismi?

Miksi natsismia vastustetaan näkyvästi nykysuomessa, mutta kommunismia ei?

Kiitos palvelusta ja vastauksesta. Luotettavaa tietoa maailmassa tarvitaan!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

eri ideologioiden uhrimääristä ja niiden laskemisen problematiikkaa on pohdittu aiemmassa vastaavanlaisessa kysymyksessä tässä palvelussa: www.kirjastot.fi/kysy/kommunismin-ja-uskonnon-nimissa-on?language_content_entity=fi

Arvioita uhrimääristä on monenlaisia. Vastausta kysymykseen voi lähteä etsimään mainittuihin ideologioihin tai poliittiseen väkivaltaan keskittyneistä historiateoksista. Tässä muutama linkki eduskunnan kirjaston kokoelmiin eri aiheista:

poliittinen väkivalta

äärisuuntaukset

Jälkimmäiseen kysymykseen on mahdoton ottaa kantaa, sillä se sisältää valmiita oletuksia. Suosittelen kuitenkin tutustumaan sisäministeriön säännöllisesti julkaisemiin tilannekatsauksiin väkivaltaisen ekstremismin tilasta Suomessa. Viimeisin niistä on keväältä 2020: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-621-8