Otsikko
Onko tilasto- tai jossain muussa tieteessä käsitettä, joka kertoisi sukupolven pituuden.

Kysytty

Onko tilasto- tai jossain muussa tieteessä käsitettä, joka kertoisi sukupolven pituuden. Se pitäisi laskea suorassa ketjussa taakse päin vanhempien ikien keskiarvona lapsen syntyessä. Olen sitä omalta kohdaltani laskenut ja se on aika muuttumattomasti 31-32 vuotta yli kahden sadan vuoden aikana. Ei vastaa keski-ikätilastoja eikä sitä näytä edes katovuodet heilauttaneen.

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen ylläpitämässä Tilastokoulussa on kurssi Väestötieteen perusteet, jonka osiossa 9.5 Väestön uusiutuminen on seuraava maininta aiheesta: "Väestötieteessä sukupolven pituutena käytetään synnyttäneiden naisten keski-ikää. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomessa sukupolven pituus on noin 30 vuotta."

Synnyttäneiden keski-ikä löytyy Tilastokeskuksen Syntyneet-tilastosta (ks. sivun lopusta taulukko Elävänä syntyneiden määrä, kokonaishedelmällisyysluku ja elävän lapsen synnyttäneiden keski-ikä 2009–2018). Pidempi aikasarja on saatavilla Suomen tilastollisesta vuosikirjasta, taulukosta 24.31 Väestöllisiä tunnuslukuja: keski-ikä 1991–2017.