Onko teillä Arna Rankenin taiteesta mitään kirjallisuutta tai tietoa???

Kysytty

Onko teillä Arna Rankenin taiteesta mitään kirjallisuutta
tai tietoa???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arna Ranckenista on vaikeaa löytää tietoa. Hänestä on kirjoitettu hyvin vähän. Käsikirjastossa olevasta taiteilijamatrikkelista löytyi pienet tiedot, jotka voin kirjoittaa tähän:
Rancken, Arna Maria, taidemaalari ja -graafikko. -s. 16.12.1901 Helsinki. Vanht kaupp. Edvin Etholén ja Olga Sjöblom. Puol. Gunnar Rancken. Teoksia ensi kerran näytt. Tre 1947. Osall. kotim. näytt.: SKjL:n näytt. 57, 58, 63, 68, 69, 70. Pohjal. TL:n j. 68-. Asuinpaikka Tre.

Aamulehden artikkelitietokannasta löytyi Arna Ranckenista yksi artikkeli, joka kertoi Ruovedellä olleesta taidenäyttelystä kesällä 1996. Artikkelista löytää nimiä ja yhdistyksiä, (esim. taiteilijan poika Osmo Sjöblom tai Ruoveden taideyhdistys) joiden kautta saattaa saada lisätietoa. Siinä on muutenkin pientä tietoa ko. taiteilijasta. Kyseisen artikkelin löytää verkosta, mutta teidän kannattaa tulla kirjastoon käymään. Tampereen kaupunginkirjaston pääsivulla osoitteessa http://www.tampere.fi/kirjasto sivun alalaidassa on linkki Aamulehden arkistotietokantaan. Tietokanta on ilmaiseksi käytössä kirjaston asiakkaille, mutta se toimii vain Tampereen kaupunginkirjaston ja lähikirjastojen koneilta eikä sinne pääse esim. kotoa. Artikkeli on julkaistu Aamulehdessä 15.7. 1996.

0 ääntä

Kommentit

Sattumalta törmäsin Arna Ranckenin taiteeseen 1993 Karjalan Portissa Imatralla.
Se iski kuin salama !
Selvitin Arnan Taustaa Ruovettä myöten. Pidin Tampereen Vanhassa Kirjastossa
hänen entisten oppilaittensa avustamana Arnan muistonäyttelyn. Olen tehnyt aikoinaan koonnan lehtileikkeleistä ja näyttelyesitteen. Oma henkilökohtainen kunnioitukseni Arnan kokeilevaa laaja-alaista taidetta kohtaan on suuri.
Hänen ja hänen oppilaittensa kevät- ja syysnäyttelyjä odotettiin.