Otsikko
Onko tavallista, että kyhmyjoutsen tappaa valkoposkihanhen poikasen? Näin kävi, kun valkoposkihanhipariskunta oli rantavedessä kahden poikasen kanssa. Toiselta…

Kysytty

Onko tavallista, että kyhmyjoutsen tappaa valkoposkihanhen poikasen? Näin kävi, kun valkoposkihanhipariskunta oli rantavedessä kahden poikasen kanssa. Toiselta rannalta kyhmyjoutsen ui kovaa vauhtia hanhien kimppuun. Mikä syynä?

Vastaus

Vastattu

Lintukirjoissa kyhmyjoutsenen kerrotaan aggressiivisesti puolustavan omaa reviiriään, jos kokee sen olevan uhattuna. Hyökkäykset, joissa vastapuoli voi myös kuolla, kohdistuvat lähinnä omiin lajitovereihin ja laulujoutseniin ja jopa poikasiin (ja joskus myös ihmisiin). Muihin lintulajeihin kohdistuvista hyökkäyksistä ei löytynyt varsinaisesti mainintaa, mutta ilmeisesti sekin on mahdollista.

Lähteet:

Koskimies, Pertti: Suomen linnut (2019)
Koskimies, Pertti: Suomen lintuopas (2014)