Onko Tammerkoski joki, koski vai kanava? Tästä on keskusteltu kaveripiirissä pitkään.

Kysytty

Onko Tammerkoski joki, koski vai kanava? Tästä on keskusteltu kaveripiirissä pitkään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näsijärvi avasi Tammerkosken, uuden laskuväylän Pyhäjärveen noin 7 500 vuotta sitten.
- Siinä on koski. Käyttäkää sen voima hyväksenne! kuuluu kuningas Kustaa III sanoneen vieraillessaan Tampereella vuonna 1775.
Vielä 1800-luvulla koski virtasi vapaana, mutta 1900-luvun alussa se valjastettiin tuottamaan vesivoimaa. "Koskesta tuli virta", toteaa Risto Timonen Tapio Heikkilän kanssa toteuttamassaan kirjassa Suomalainen kansallismaisema.
1800-luvulla otetuista valokuvista, joita on nähtävissä esimerkiksi Tampereen museoiden Siiri-tietopalvelun kuva-arkistossa (http://siiri.tampere.fi/public.do), voi vielä tavoittaa aavistuksen kosken alkuperäisestä voimasta, mikäli nykyisen voimalaitoksella suljetun Tammerkosken uskominen koskeksi vaatii lisävahvistusta.

Lähteet:
Tapio Heikkilä & Risto Timonen, Suomalainen kansallismaisema
Raimo Seppälä, Koskesta syntynyt
Uuno Sinisalo, Tampereen kirja
Tammerkoski ja kosken kaupunki

9 ääntä

Kommentit

Eikös kanava ole keinotekoinen, ihmisen kaivama? Se ei ainakaan tulisi kyseeseen.