Onko Sergeanne Golon : Angelika sarjassa kuinka monta osaa. Suomennettuina ja kaikenkansan saatavilla ?

Kysytty

Onko Sergeanne Golon : Angelika sarjassa kuinka monta osaa. Suomennettuina ja kaikenkansan saatavilla ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Angelika-sarjassa on 12 osaa, ja viimeinen suomennettu on vuodelta 1986. Kirjojen järjestys on seuraava:
Angelika
Angelika ja kuningas
Angelika ja sulttaani
Angelika kapinoi
Angelika ja rakkaus
Kreivitär Angelika
Angelikan kiusaus
Angelika ja demoni
Angelika ja varjojen salaliitto
Angelika uhmaa kohtaloa
Angelika ja toiveiden tie
Angelikan voitto
Kaikki nämä teokset ovat saatavilla pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastosta. Osoitteesta http://www.helmet.fi/ voit tarkastella kirjojen saatavuustietoja. Jos kirjastokorttiisi on liitetty PIN-koodi, voit myös esimerkiksi tilata kirjoja HelMet –palvelun avulla lähikirjastoosi. Tällöin niteistä peritään varausmaksu, 50 senttiä niteeltä.
Kirjailijasta on kysytty Kysy kirjastonhoitajalta- palstalta, ja lisään sen vastauksen vielä tähän:
Sergeanne Golon on kirjailijanimimerkki, jonka takana ovat ranskalainen lehtinainen Simone Golonbinoff (s.1921) ja venäläissyntyinen ranskalainen geologi Serge Golonbinoff (1903-72). Lähde: Otavan kirjallisuustieto, 1990

Internetistä löytyy kattava englanninkielinen Angelika-sarjaa ja sen tekijöitä käsittelevä sivusto. Sivuilla kerrotaan, että ennen Angelika-sarjaa Anne Golon oli kirjoittanut lehtiartikkeleiden lisäksi kirjoja ja näytelmiä. Anne oli kiinnostunut historiasta ja harkitsi historiallisen romaanin kirjoittamista aviomiehensä rohkaisemana. Asuessaan Versaillesissa (Annen äidin talossa) Anne ja Serge tutustuivat linnan kirjastoon. Kirjastossa tutkijat kertoivat heille, että 1600-luvusta on kirjoitettu hyvin vähän. Täman takia, ja koska he asuivat lähellä Versaillen palatsia (palatsi on peräisin 1600-luvulta), Anne päätti sijoittaa romaaninsa 1600-luvulle. Samalla hän loi kirjojensa päähenkilön Angelikan. Hän teki Angelikasta kesyttämättömän keijukaistytön, jonka nimi tarkoittaa villiä yrttiä. (Ranskassa "angélique" on paitsi nimi, myös kasvi, jonka suomalainen nimi on väinönputki