Onko se yksi ylimpiä suomalaisuuden ilmentymiä, että kun suomalaista kulttuurilaitosta Oodia kovasti kehutaan, se aloittaa remontin ja tämän vuoksi pääovi…

Kysytty

Onko se yksi ylimpiä suomalaisuuden ilmentymiä, että kun suomalaista kulttuurilaitosta Oodia kovasti kehutaan, se aloittaa remontin ja tämän vuoksi pääovi suljetaan asiakkailta?

Vastaus

Vastattu

Oodi tosiaankin valittiin vuoden parhaaksi uudeksi kirjastoksi maailmassa kirjastoalan suurimmassa konferenssissä (IFLA 2019), mikä on hieno saavutus Oodille, Helsingin kaupunginkirjastolle ja suomalaiselle kirjastolaitokselle ja Suomelle, https://www.oodihelsinki.fi/helsingin-keskustakirjasto-oodi-on-valittu-maailman-parhaaksi-uudeksi-yleiseksi-kirjastoksi/.

Oodin oven remontti ei liity tähän tunnukseen, vaan se johtuu siitä, että eteläinen sisäänkäynti on kovassa käytössä ja sen toimivuutta täytyy parantaa. Varsinaiseksi pääoveksi eteläistä sisäänkäyntiä ei ole rakennettu, vaikka se kyllä onkin suosituin sisäänkäynti. Oodin pohjoinen sisäänkäynti avataan remontin ajaksi, joten kaksi sisäänkäyntiä on käytössä remontin ajankin, https://www.oodihelsinki.fi/keskustakirjasto-oodin-etelainen-sisaankaynti-uudistetaan/.

En tiedä, voiko remonttia kuvailla ylimmäksi suomalaisuuden ilmentymäksi, mutta ehkä todella voidaan pitää sitäkin hienona asiana, että vaikka tunnustusta on saatu ja kirjasto on saavuttanut suuren suosion, sitä silti parannetaan ja kunnostetaan tarpeen mukaan, niin että se toimisi mahdollisimman hyvin.