Onko se totta että jos näyttää jollekkin henkilölle kahta keskisormea yhden keskarin sijaan niin se tarkoittaa ihastumista siihen toiseen henkilöön?

Kysytty

Onko se totta että jos näyttää jollekkin henkilölle kahta keskisormea yhden keskarin sijaan niin se tarkoittaa ihastumista siihen toiseen henkilöön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimistani kirjallisista ja verkkolähteistä en onnistunut löytämään vahvistusta tällaiselle teorialle. Ruumiinkielen ja eleiden merkitykset voivat toki ajan myötä muuttua, mutta pystyyn nostetun keskisormen näyttäminen on siinä määrin universaalisti loukkaavaksi tulkittava ele, että ainakin itse yrittäisin osoittaa ihastumista johonkuhun jollakin muulla tavalla kuin keskisormin - ainakin niin kauan kuin alkaa löytyä selviä todisteita laajasta kulttuurisesta yhteisymmärryksestä sen suhteen, että kahden keskisormen näyttämisellä on kysymyksessä kuvaillun kaltainen myönteinen merkityssisältö. Jonkin yksittäisen alakulttuurin piirissä tällainen saattaisi ehkä olla tulla kyseeseen, mutta rohkenisin epäillä, että koko yhteiskunnan läpäiseväksi toimintamalliksi sitä tuskin kovin helposti omaksutaan.