Otsikko
Onko saatavilla elämäkertoja säveltäjiltä Alan Hovhanessilta ja Cyril Scottilta?

Kysytty

Onko saatavilla elämäkertoja säveltäjiltä Alan Hovhanessilta ja Cyril Scottilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti näistä säveltäjistä ei näytä löytyvän suomalaisista kirjastoista suoranaista elämäkertaa. Musiikin kansainvälisissä tietosanakirjoissa on kuitenkin ainakin artikkelin säveltäjien elämän perusvaiheista. Tikkurilan kirjastosta löytyy New Grove Dictionary of Music and Musicians -hakuteos, jossa on tällaiset artikkelit englannin kielellä.

Teoksessa 20/20 (Duckworth, William) näyttäisi olevan myös kappale Hovhanessista. Tämä kirja löytyy Tikkurilan musiikkivarastosta.

Grove-tietosanakirjan verkkoversiossa on Hovhanessin kohdalla tällainen lista artikkeleita, jotka lienevät aika hankalasti tavoitettavia:

O. Daniel: ‘Alan Hovhaness’, Bulletin of American Composers Alliance, ii/3 (1952), 3
A. Rosner: Analytical Survey of the Music of Alan Hovhaness (diss., New York U., 1972)
B. Silver: ‘Henry Cowell and Alan Hovhaness: Responses to the Music of India’, Contributions to Asian Studies, xii (1978), 54–79
R. Howard: The Works of Alan Hovhaness, a Catalogue: Opus 1 – Opus 360 (New York, 1983)
V. Wolverton: ‘The Choral Psalm Settings of Alan Hovhaness’, The American Organist, xxv/12 (1991), 102–6
V.D. Wolverton: ‘The Solo Vocal Music of Alan Hovhaness’, NATS Journal, xlvii/5 (1991), 4–9, 32–3
V. Wolverton: ‘From Mountain Climbing to Composing: an Interview with Alan Hovhaness’, Choral Journal, xxxiv/3 (1993), 29–36

Vastaavasti Cyril Scottin tiedoissa on seuraavia kirjoituksia hänestä (kaikki aika vanhoja):

A.E. Hull: Cyril Scott, Composer, Poet and Philosopher (London, 1918, 3/1921)
T. Armstrong: ‘The Frankfort Group’, PRMA, lxxxv (1958–9), 1–16
T. Armstrong: ‘Cyril Scott: a Pioneer’, MT, c (1959), 453–4
C. Palmer: ‘Cyril Scott: Centenary Reflections’, MT, cxx (1979), 738–41

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto, Tikkurila