Onko ruotsalaiselle onnittelulaululle "Ja må han leva" yleisesti tunnettua suomennosta?

Kysytty

Onko ruotsalaiselle onnittelulaululle "Ja må han leva" yleisesti tunnettua suomennosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomennos löytyy "Iloisen laulajan kirjasta" (toimittanut Reino Hirviseppä). Kirjaan sisältyy laulu "Päivän sankari(-ttare-)lle". Laulu loppuu kertosäkeeseen joka on juuri "Ja må han leva...". Suomennos, jonka on tehnyt Palle, kuuluu "Ain' eläköön hän, ain' eläköön hän, ain' satavuotiaaksi hän eläköön, ain' eläköön hän, ain' eläköön hän, ain' satavuotiaaksi hän eläköön!"

"Iloisen laulajan kirjasta" on ilmestynyt neljä painosta välillä 1956 - 1975 niin että suomennos on levinnyt laajalle.

40 ääntä

Kommentit

Varmasti on tehty parempia käännöksiä, "Päivänsankarille".. on OK.