Onko Robin Hood ollut oikeasti olemassa vai onko hän pelkkä legenda.

Kysytty

Onko Robin Hood ollut oikeasti olemassa vai onko hän pelkkä legenda.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meidän tuntemaamme Robin Hoodia sellaisenaan on tuskin ollut olemassa. Hän on pikemminkin yhdistelmä monesta eri tarinasta. Kronikoitsijoiden tiedot Robin Hoodin elinajasta vaihtelevat. Robin, tai Robert, on yksi yleisimmistä keskiajan Englannin nimistä. Hood on myös yleinen sukunimi, erityisesti Yorkshiressa, mistä useat Robin Hood -tarinat ovat lähtöisin. Robin Hoodiksi on siis tarjolla useita eri kandidaatteja. Robin Hood esiintyy useissa keskiaikaisissa balladeissa, joista varhaisin `A Gest of Robyn Hode` on vuodelta 1320. Ensimmäinen kirjallinen viite on puolestaan vuodelta 1377. Tuntematon käsikirjoitus noin vuodelta 1600 kertoo Robinin syntyneen Locksleyssa Yorkshiressa. 1500-luvun jälkipuoliskolla hänen mainittiin olleen Huntingdonin jaarli. Lisäksi eräät rikolliset, esimerkiksi 1400-luvulla, käyttivät Robin Hoodin nimeä aliaksenaan.

Yksityiskohtaisempaa tietoa englanniksi:
http://www.boldoutlaw.com/realrob/

44 ääntä

Kommentit

Oikeastaan Robinin sukunimi ei ollut Hood vaan Locksley sillä Hood oli hänen "salanimi" ja myöhemmin kun henkilöllisyys tuli ilmi hän kuoriutui Robin hoodiksi