Onko Päijänteellä oleva Harasaari (koordinaatit 61 53.752 25 31.700 n. 3 km etelään Struven ketjun Oravivuoresta) kenties Struven ketjun apumittauspaikka…

Kysytty

Onko Päijänteellä oleva Harasaari (koordinaatit 61 53.752 25 31.700 n. 3 km etelään Struven ketjun Oravivuoresta) kenties Struven ketjun apumittauspaikka/piste tms.? Kyseisen saaren kalliossa on 3 kpl porausreikiä ja niissä kallioon kaiverretut nro:t 289 290 ja 291. Saarella ei ole mitään asutusta ja kaiverretut numerot näyttäisivät olevan melko vanhat.

Vastaus

Vastattu

Harasaari kuuluu Struven ketjuun. Katso merkintöjä kivessä. Kesäisin paikalle pääsee veneellä ja talvisin moottorikelkalla.

Struven ketju on kymmenen maan läpi kulkeva kolmiomittausketju Pohjoisen jäämeren ja Mustanmeren välillä. Ketjun tarkoitus oli selvittää maapallon tarkka koko ja muoto. Se muodostui 258 peruskolmiosta ja 265 peruspisteestä nykyisten Norjan, Ruotsin, Suomen, Venäjän, Viron, Latvian, Liettuan, Valko-Venäjän, Moldovan ja Ukrainan alueella. Perustamisvaiheessa ketju kulki vain kahden maan eli Venäjän ja Ruotsin alueella. Mittaukset kestivät 40 vuotta ja ne saatiin päätökseen vuonna 1855. Ketjussa on yhteensä 265 pistettä, joista 34 parhaiten säilynyttä ja kulttuurihistoriallisesti arvokkainta on valittu suojeltaviksi Unescon maailmanperintöluetteloon.[1][2] Nimensä ketju on saanut baltiansaksalaisen matemaatikon ja tähtitieteen professorin, Friedrich Georg Wilhelm von Struven, mukaan. Hän suunnitteli maapallon koon ja muodon selvittämiseksi tarkemman kolmiomittausketjun kuin mitä ranskalainen matemaatikko ja tiedemies Pierre-Louis Moreau de Maupertuis, joka oli osoittanut 1736 Tornionjokilaaksoon tekemällään tutkimusmatkalla, että maapallo on navoiltaan litistynyt. Lähde: Wikipedia

https://www.geocaching.com/geocache/GC3NF8H

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Mihin tietoon vastaus perustuu? Struven ketjusta on ilmeisesti olemassa kolme teosta, onko niissä mainintaa Harasaaresta? Googlessa oleva maininta että Harasaari kuuluu Struven ketjuun on geokätkön kuvauksesta, mutta pitääkö tieto paikkansa? En halunnut netissä olevaa tietoa asiasta, koska ne olen jo tutkinut vaan kaipasin kirjatietoa (oikeaa tietoa) asiasta.

Hei, ilmeisesti olet saanut vastauksen maanmittauslaitokselta. Pahoittelen puutteellista perehtymistäni. Ei saisi olla liian kiire, mutta nyt valitettavasti sattui tällainen kiiremoka!
Onko kirja Jäppinen: Taivaspyörylä ja muita löytöjä sinulle tuttu? Oletko lukenut netissä artikkelin https://www.maanmittauslaitos.fi/struvenketju