Onko olemassa virallista määritelmä sanalle "hybridisota"? Onko tällä hetkellä EU:n ja Venäjän välillä hybridisota?

Kysytty

Onko olemassa virallista määritelmä sanalle "hybridisota"? Onko tällä hetkellä EU:n ja Venäjän välillä hybridisota?

Vastaus

Vastattu

Hybridisodalle on useita määritelmiä. Kotimaisten kielten keskuksen määritelmän mukaan se tarkoittaa ”…  aseellisen sodankäynnin ja aseettomien vaikutuskeinojen yhdistelmää. Aseettomista keinoista keskeinen on propaganda, jota kutsutaan nykyään myös informaatiovaikuttamiseksi. Nykyaikaista hybridisotaa voidaan täydentää myös kyberhyökkäyksin tietoverkon kautta. Hybridisotaa ei julisteta, joten ero rauhan ja sodan välillä jää hämäräksi.”

Turvallinen Suomi 2018 -julkaisussa professori Mika Hyytiäisen määritelmä hybridisodankäynnille on seuraava: ”Hybridisodankäynti koostuu useita eri komponentteja yhdistelevistä samaan tavoitteeseen pyrkivistä intensiivisistä operaatioista, joilla pyritään hybridisodalle asetettuihin strategisiin tavoitteisiin. Sodankäyntiin kuuluu myös rajattuja poliittisluontoisia toimia kuten diplomatiaa. Hyökkääjä voi pyrkiä toteuttamaan hybridisodankäynnin salassa, jotta puolustaja ei ryhtyisi keskitetysti johdettuun puolustustaisteluun, Suomen kohdalla puolustustilan julistamiseen. Erotuksena laaja-alaisiin turvallisuusuhkiin komponentit jakaantuvat operaatioissa lähes koko yhteiskuntaan ja niitä käytetään ”samaan maaliin” yhdenaikaisesti.”

Hybridisodat ovat julistamattomia ja käsite hieman sumea, joten yksiselitteistä vastausta kysymykseen ei ole.  Euroopan unionilla on Helsingissä 2017 perustettu Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus uhkiin vastaamiseksi.

Lähteitä ja lisätietoa: