Onko olemassa virallista listaa ja mistä sen voisi saada. Kaivattaisiin nimittäin aakkosten nimiä kuten : a=aapeli ja p= pekka ja niin edelleen .

Kysytty

Onko olemassa virallista listaa ja mistä sen voisi saada. Kaivattaisiin nimittäin aakkosten nimiä kuten : a=aapeli ja p= pekka ja niin edelleen .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Samaa asiaa on meiltä kysytty aikaisemminkin ja tässä vastaus:
Kirjassa Rinne, Allan: Käytännön merenkulkuoppi (1963) annetaan seuraava aakkosnimistö:
a=Aarne
b=Bertta
c=Celsius
d=Daavid
e=Eemeli
f=Faarao
g=Gideon
H=Heikki
i=Iivari
j=Jussi
k=Kalle
l=Lauri
m=Matti
n=Niilo
o=Otto
p=Paavo
q=Kuu
r=Risto
s=Sakari
t=Tyyne
u=Urho
v=Vihtori
w=kaksinkertainen v.
x=Äksä
y=Yrjö
z=Tseta
ä=Äiti
ö=Öljy
ü=saksalainen y.
å=ruotsalainen o

Lisäksi kirjassa annetaan ohje numeroiden lausumiseen:

1=ykkönen
2=kaksi
3=kolmonen
4=nelonen
5=viisi
6=kuutonen
7=seitsemän
8=kahdeksan
9=yhdeksikkö
0=nolla

Englanninkieliset vastaavat nimistöt löytyvät kirjasta: Kiiski, Timo: Meriradio-oppi (1990). Tätä kirjaa näyttää olevan useissa Helsingin kirjastoissa paikalla (www.helmet.fi).