Otsikko
Onko olemassa (uusia) kirjoja, joissa kerrotaan reserviläisten tai reserviläisjoukkojen käyttämisestä talvisodassa?

Kysytty

Onko olemassa (uusia) kirjoja, joissa kerrotaan reserviläisten tai reserviläisjoukkojen käyttämisestä talvisodassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvisodan joukothan koostuivat jo lähtökohtaisesti valtaosaltaan reserviläisistä, joten talvisodasta, talvisodan taisteluista ja talvisodan joukko-osastoista kertovat teokset sivuavat siis enemmän tai vähemmän reserviläisiä, heidän käyttöään ja kohtaloitaan.

Yleistä talvisotakirjallisuuttahan on 70-vuotismuistovuonna julkaistu jälleen paljon, mutta nimenomaan reserviläisiä ja/tai heidän käyttöään koskevia teoksia ei ole ainakaan meidän tietoomme tullut kuluvana vuotena tai lähivuosinakaan.

On toki odotettavissa, että myös ensi vuonna talvisotaa käsittelevää kirjallisuutta julkaistaan paljon. On siis täysin mahdollista, että myös tämä tarkempi aihepiiri voi nousta esiin.

Aihepiiriähän voi lähestyä myös esimerkiksi tietyn joukko-osaston tai tietyn pitäjän näkökulmasta: historiikkeja on kirjoitettu verrattain paljon. Edelleen, myöskin reserviläisten henkilökohtaisia kokemuksia on löydettävissä paljon erilaisten muistelmien muodossa.

Tilannetta kannattaa seurata. Suositeltavia kirjastotietokantoja tähän ovat esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulun kirjaston aineistotietokanta osoitteessa http://taisto.linneanet.fi , yliopistokirjastojen aineistotietokanta osoitteessa http://linda.linneanet.fi (avautuu vapaaseen käyttöön vuodenvaihteessa) tai Frank-monihaku Kirjastot.fi-sivustolla osoitteessa http://monihaku.kirjastot.fi

Asiakaspalautteesta saatu lisäys: Mikäli näkökulma on reserviläisten käytön tausta, voidaan ottaa tarkasteltaviksi Heikki Ylikankaan teokset Romahtaako rintama (2007) s. 194-200, ja Suomen historian solmukohdat (2007)mm. s 284-285). Molemmissa tulee esiin reserviläisjoukkojen määrä ja kouluttaminen sekä kokoaminen arvellun poliittisen luotettavuuden kannalta. Ts kutsunnoissa raakkaaminen ei tapahtunut ainoastaan fyysisen kunnon perusteella vaan myös poliittisen karsinnan kautta. Jatkosodan osalta ei Ylikankaan mukaan enää kiinnitetty yhtä suurta huomiota rekrytoitujen poliittiseen luotettavuuteen.