Onko olemassa rahanarvonmuunninta tai laskuria, joka ottaisi huomioon elinkustannusindeksin? Jos haluaisin tietää paljonko 10 000mk olisi ollut euroiksi…

Kysytty

Onko olemassa rahanarvonmuunninta tai laskuria, joka ottaisi huomioon elinkustannusindeksin?

Jos haluaisin tietää paljonko 10 000mk olisi ollut euroiksi muutettuna vuonna 1993. Tai jos on tarve tietää paljonko 200 000mk arvoinen asunto on ollut vuonna 1993 euroiksi muunnettuna.

Tässä pitäisi siis käsittääkseni huomioida elinkustannusindeksin merkitys vuodesta 1993 vuoteen 2002, jolloin valuutta muuttui euroksi, jotta summa voidaan laskea vuoden 1993 arvon mukaan.
En siis halua tietää paljonko 10 000mk arvo olisi tänä vuonna tai tuolloin 2002 valuutan muuttuessa, vaan paljonko se olisi ollut tuolloin 1993.

Vastaus

Vastattu

Mm. Tilastokeskuksen ja Suomen Pankin rahamuseon laskurit ottavat huomioon elinkustannusindeksin (inflaation). Molemmissa laskureissa voi vapaasti valita aloitus- ja vertailuvuoden. Esim. aloitusvuodeksi 1993 ja summaksi 10 000 markkaa ja vertailuvuodeksi vuoden, johon haluaa summaa verrata.

Laskurit antavat tiedon, kuinka paljon vuoden N rahasumma on ostovoimaltaan vuonna M. Molemmissa laskureissa ennen vuotta 2002 annetaan summa markkoina, koska euroa ei silloin vielä ollut olemassa valuuttana.

0 ääntä

Kommentit

www.laskuri.org parhaat nettilaskurit ilman muuta. Korkoa korolle ja mm elinkustannusindeksi onnistuu helposti